سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه لکههای فرش دستباف را تمیز کنیم؟

شست و شو فرش

نحوه کار دستگاه قالیشویی

همان طور که گفتیم یکی از راه های کاهش هزینه ها و افزایش سرعت در قالی شویی استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک است.
که در این دستگاه ها تا حد ممکن انسان دخالت ندارد .
و نسبت به دستگاه های قدیمی تر از ایمنی بالاتر و سرعت بالاتری برخوردار است.
این دستگاه های تمام اتوماتیک قالیشویی این قابلیت را دارند .
که در هر دقیقه شست و شوی کامل یک فرش 12 متری را انجام دهند.
این دستگاه مجهز به چند فرچه است که در کنار هم و به صورت افقی و عمودی قرار گرفته اند.
و طول آنها حدود 4 متر است و چند فرچه پشت سر هم قرار گرفته است .
و با حرکت فرش جهت حرکت و فرچه زدن هر فرچه با فرچه پشت سر خود متفاوت است.
یعنی به گونه ای تعبیه شده است که اگر یک فرچه در یک جهت فرچه کرد.
فرچه بعدی در جهت دیگر و همین طور تا فرچه آخر.
این عمل باعث می شود که فرش در جهت های مختلف شسته شود .
و از نظر پاکیزگی به خوبی تمیز و کثیفی های آن که ممکن است .
در نخ های فرش رفته باشد کاملا پاک شود.
سیستم آب کشی آن هم به صورت مکانیزه و به طور کامل انجام می شود.
و نسبت به روش های سنتی آب کشی کامل تری دارد.
در قالیشویی افرا از روش های مدرن شست و شو و بهترین دستگاه قالیشویی مکانیزه و تمام اتوماتیک استفاده می شود .
که این امر موجب افزایش سرعت و بهره وری شست و شوی فرش و همچنین رضایت بیشتر هر روزه مشتریان افرا در سالیان متمادی شده است.

مراحل شستوشو هایی که با انواع نخ بافته شده باشند بسته به نوع بافت (دستی یا ماشینی) تقریباً یکسان است و فقط به اقتضای ویژگی های متفاوت نخ ها حساسیت کنترل فرایند شست و شو در نوع مواد اولیه ، رنگ دهی و تغییر ابعاد متغیر است . لازم به توضیح است نخ های موجود در بازار به دو دسته اصلی ترکیبی و غیرترکیبی تقسیم می شوند . نخ های غیر ترکیبی یکدست بوده و از یک نوع و یک جنس تشکیل یافته اند، مانند نخ های پنبه، ابریشم، پشم، اکریلیک، پلی پروپیلن، ویسکوز و غیره . نخ های ترکیبی مخلوطی از دو یا چند الیاف هستند که به منظور تولید ساختاری جدید با ویژگی های جدید با هم ترکیب می شوند . در تولید نخ ترکیبی ، فرایند ترکیب الیاف از نوع های مختلف ، اندازه ، ضخامت ، یا رنگهای مختلف برای تولید نخ انجام می پذیرد . نخ های ترکیبی قبل از ریسیدن بدست می آیند و دارای ویژگی هایی مانند استحکام یا دوام بالا هستند که این کار باعث کاهش هزینه تولید نخ های گران قیمت می شود . طراحان فرش با نخ های ترکیبی به رنگ های مورد نظر و یا اثر تکسچر شده موثر دست می یابند . در ذیل به معرفی پاره ای چند از نخ های موجود در بازار خواهیم پرداخت :

الیاف ابریشم یا از پیله کرم ابریشم بدست می آیند و یا بصورت مصنوعی تولید می شوند که البته نوع مصنوعی آن برای بافت فرش چندان مناسب نیست. الیاف ابریشمی در نسبت مساوی به قطر به مراتب مستحکم تر از الیاف پشمی می باشند. بافت فرش با مصالح ابریشمی کاری بسیار دقیق و پرزحمت است ، به این سبب همیشه فرش های گران بها و با رج شمار بالا را با آن می بافند . گاهی از ابریشم برای برق و جلا دادن و برجسته نشان دادن طرح و نقش استفاده می کنند مانند فرش های گل ابریشم نائین، کاشان، تبریز و بیرجند و یا اینکه به عنوان تار و پود آن را به کار می برند.

کرک یکی از مواد تشکیل دهنده قالی های ظریف و نسبتاً گران قیمت است . کرک در اصطلاح به پشم های نرمی که روی بدن گوسفند و بز و شتر روئیده و به هنگام شانه کردن بدن این حیوانات بین دندانه های شانه گیر می کنند گفته می شود.

با توجه به کثرت قالیچه های موجود در بازار که به غلط به قالیچه های کرکی معروف هستند به خوبی استنباط می شود که این تعداد قالیچه قاعدتاً نمی توانند از پشم هایی که بدین طریق مشکل بدست می آیند بافته شده باشند ، بلکه پشم های ظریف خارجی مانند «مرینوس» هستند که پرز این قبیل قالیچه ها را تشکیل می دهند.

نخ پشمی از الیاف بدست آمده از پشم کوسفند تهیه می شود که در بافت فرش و تابلو فرش بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. نخ های پشمی، کیفیت گوناگونی دارد . عوامل گوناگون ، از نژاد گوسفند گرفته تا زمان چیدن پشم و نحوه ریسیدن نخ در کیفیت پشم دخیل می باشند . هنگام خرید نخ های پشمی باید به کیفت آن بسیار توجه کرد.

الیاف پنبه ای در قالی بافی مورد مصرف زیاد دارند به طوری که تقریباً می توان گفت که تار و پود اکثر فرش های ایران از پنبه می باشد . یکی از امتیازات رشته های پنبه ای نسبت به انواع پشمی آن این است که چون آفت بید به خوردن آن تمایلی ندارد لذا فرش هایی که تار و پود آن ها از پنبه می باشد در صورتی که در معرض بید خوردگی قرار گیرند تنها پرز و یا گوشت آن ها از بین می رود و سوراخ و یا حفره ای در آن ایجاد نمی شود و در نتیجه به آسانی می توان طبقه جدیدی از پرز را از طریق گره زدن بر روی شبکه تار و پود فرش که سالم باقی مانده است به وجود آورد. نخ های پنبه ای نخ هایی هستند که از الیافی که در دانه گیاه پنبه است بدست می آید. پنبه رنگ نشده معمولا سفید است اما گونه های سبز و قهوه ای آن نیز رشد می کنند . چین بزرگترین تولید کننده پنبه بعد از ایالات متحده می باشد . پنبه پس از برداشت ، تمیز شده و رنگ می شود و بعد از ریسیدن تبدیل به نخ پنبه می شود . در مقایسه با پشم خاصیت الاستیکی و ارتجاعی ندارد که این خاصیت برای حفظ شکل اولیه آن مزیت محسوب می شود و با شست و شوی بسیار شکل خود را حفظ می کند . الیاف پنبه رنگ خود را حفظ می کنند و به راحتی شسته می شوند.

الیاف اکریلیک سبک و نرم هستند و حالتی شبیه به پشم دارند . همچنین زمانی که اکریلیک بر روی پایه اصلی و کوتاه دستگاه ریسیده شود می تواند خاصیتی شبیه پنبه داشته باشد . برخی از اکریلیک ها به صورت رنگی (رنگدانه) تولید می شوند و برخی به رنگ اکر یا زرد آهویی یا کتان شسته نشده ، در غیر اینصورت به” صورت طبیعی” یا” سفید خام “یا “رنگ نشده” تولید می شوند .

اکریلیک به خوبی رنگ پذیر است ، قابلیت شست و شو دارد و به طور کلی خاصیت ضد حساسیت دارد . قیمت این الیاف نسبت به الیاف طبیعی بسیار ارزان می باشد . اکریلیک نسبت به بید ، روغن ، چربی ، مواد شیمیایی و  نور خوشید مقاوم است ، هر چند حالت استاتیک و پرزدار بودن ان می تواند نقطه ضعف آن باشد.

این نخ دارای ویژگی های خاص و مفیدی است . پلی استر – پنبه با به کارگیری ماشین الات دو الیاف پنبه و پلی استر را ترکیب میکنند . نسبت ترکیب این نخ ها  معمولا 65 %  پنبه و 35%  پلی استر یا 50 % پنبه و 50% پلی استر می باشد . نخ های پنبه –  پلی استر محکم هستند و در برابر پارگی دارای مقاوت بالایی هستند و این موضوع  به دلیل ویژگی الیاف پلی استر است ، که حائز خاصیت الاستیک بالاتری نسبت به پنبه می باشد . همچنین پلی استر آب نمی رود و تغییر شکل نمی دهد . البته لازم به ذکر است که این نوع نخ در بافت فرش یا تابلو فرش کاربرد چندانی ندارد و بیشتر در صنعت نساجی بکار می رود

در صورتی‌که لکه‌ای روی فرش ایجاد شود موارد زیر را انجام دهید :

در صورتی که مایعات روی فرش ریخته شود، باید بلافاصله آن را با استفاده از قاشق برداشت و سپس با دستمال سفید خشک، آن را تا حد امکان خشک نمود. باید مراقبت شود زیر فرش نیز خشک شود تا باعث ایجاد کپک و پوسیدگی نشود.

با استفاده از جاروبرقی، پودرها و سایر مواد خشک که روی فرش ریخته می‌شود را جمع‌آوری کنید.

لکه‌برداری باید با کمال صبر و حوصله و به دور از عجله صورت بگیرد. در صورت لزوم باید عملیات را چند بار تکرار کنید.

اگر محلول‌های تمیزکننده را به صورت مستقیم روی لکه بریزید، به جای رفع آلودگی آن را توسعه خواهید داد، برای این کار باید از دستمال سفید پنبه‌ای آغشته به محلول استفاده کنید.

در صورتی که لازم باشد محل لکه را مرطوب کنید، به جای ریختن مستقیم آب از بطری‌هایی که آب را به صورت پودر شده می‌پاشند استفاده نمایید.

برای برطرف کردن لکه از قسمت بیرونی به سمت مرکز لکه، عملیات پاک کردن را انجام دهید تا از گسترش لکه جلوگیری شود.

برای عملیات لکه برداری فقط از پارچه‌های سفید استفاده شود.

برای تمیز کردن محل لکه مقداری مایع ظرفشویی در یک ظرف آب ریخته و خوب به هم زده تا کف کند و از کف ایجاد شده برای تمیز کردن لکه استفاده شود.

 

پس از لکه برداری، برای از بین بردن مواد شوینده و لکه‌بر، با استفاده از پارچه سفید مرطوب چند بار قسمت مورد نظر به طرف خواب فرش تمیز شود.